У Верховній Раді України пропонують підсилити контроль над діяльністю футбольних фанатів. Такі пропозиції містяться у зареєстрованому в українському парламенті законопроекті "Про заходи безпеки під час проведення змагань серед професійних футбольних клубів" N3332 від 31.10.2008 року. Автором законопроекту є народний депутат від фракції НУНС Олесь Доній. У записці пояснення наголошується, що "останні події на стадіонах України показують, що хвиля футбольного насильства поширюється і в нашій країні".
"Її жертвами стають не лише уболівальники, але і прості мешканці українських міст. Члени неофіційних фан-клубів влаштовують колотнечі, демонструють і поширюють нацистську символіку, провокують масові безлади. Характерною особливістю "футбольних" безладів є відсутність якої-небудь роботи правоохоронних органів по запобіганню таким побоїщам", - говориться в записці.
Серед основних завдань даної законодавчої ініціативи депутати називають: визначення основних принципів державної політики у сфері організації і проведення змагань серед професійних футбольних клубів; встановлення особливостей державного регулювання діяльності щодо забезпечення безпеки під час проведення змагань між професійними футбольними клубами; визначення переліку повноважень спеціального державного органу у сфері забезпечення безпеки змагань серед професійних футбольних клубів; встановлення правил поведінки футбольних уболівальників і відповідальності за їх порушення.
Проект Закону про заходи безпеки під час проведення змагань серед професіональних футбольних клубів:
1) Повноваженнями Уповноваженого органу у сфері забезпечення безпеки змагань серед професіональних футбольних клубів є:
- створення бази футбольних фанатів;
- профілактична робота з фанатськими угрупуваннями, виявлення та заборона діяльності угруповань, існування яких ставить на меті організацію безладів до, під час та після проведення змагань;
- виявлення екстремістки налаштованих уболівальників з метою заборони відвідування ними стадіонів;
2) Кожен професійний футбольний клуб повинен організувати Службу безпеку клубу, у складі як мінімум трьох осіб. В своїй діяльності Служба безпеки клубу взаємодіє з Уповноваженим органом у сфері забезпечення безпеки змагань серед професіональних футбольних клубів, охоронними агенціями, стюардами клубів.
Основні завдання Служби безпеки клуба:
- допомога Уповноваженому органу у сфері забезпечення безпеки змагань серед професіональних футбольних клубів щодо створення бази футбольних фанатів з метою заборони відвідування стадіонів екстремістки налаштованих уболівальників;
- профілактична робота з фанатськими угрупуваннями;
- організація спільно з охоронними агенціями супроводу на виїзні ігри членів Офіційних фан-клубів, контроль за дотриманням громадського порядку в секторах, передбачених для вболівальників професіонального футбольного клубу
- затвердження за поданням Офіційного фан-клубу засобів візуальної підтримки (багерів, розтягів тощо [багер - не помилка, так сказано в проекті - прим. редакції]) професіонального футбольного клубу.
3) Стадіони повинні бути обладнані відеокамерами для спостереження в розрахунку не менше однієї камери на тисячу вболівальників для забезпечення належного нагляду за поведінкою глядачів на трибунах стадіону та за їх межами.
Фан-сектор для команди гостей повинен мати не менше 10% від загальної кількості місць на трибунах стадіону. Сектор для вболівальників команди гостей повинен бути відокремлений від іншої частини стадіону металевою сіткою.
На кожному стадіоні повинні бути виділені окремі місця для членів офіційного фан-клубу, які повинні знаходитися на безпечній відстані від гостьового сектору.
4) Уболівальники зобов’язані:
– виявляти нетерпимість до порушників правопорядку;
– поважати уболівальників інших клубів (команд), футболістів, офіційних осіб, арбітрів, які обслуговують матч;
5) Уболівальникам забороняється:
– розпалювання факелів або вогнищ;
– використовування грубих, нецензурних, образливих виразів, жестів, пісень, політичної пропаганди, а також застосування погроз та залякування;
– пропаганда расизму, дискримінація футболістів, тренерів, арбітрів, інших офіційних осіб та глядачів за національною ознакою або кольори шкіри;
– вболівати стоячі на кріслах, та наступати на них.
6) пластикові древка прапорів розміром до 2 метрів дозволяється проносити з письмового дозволу Служби безпеки клубу
– представники Уповноваженого державного органу на основі візуального та відеоспостереження, а також даних професіонального футбольного клубу та охоронних агенцій приймають рішення щодо недопущення особи, яка порушила вимоги даного Закону, на стадіони України, де проводяться змагання професіональних футбольних клубів, у майбутньому на строк від 1 до 30 років. Перелік осіб, яким заборонено відвідування стадіонів під час проведення футбольних змагань серед професіональних футбольних клубів, розповсюджується серед адміністрацій стадіонів, на яких проводяться змагання та професіональних футбольних клубів. Таким особам забороняється продавати квитки на футбольні матчі. Особи, які продали квитки на футбольні матчі вболівальникам, яким заборонено відвідування стадіонів, притягаються до кримінальної відповідальності.
- З дня набрання чинності даного закону внести зміни до Кримінального кодексу України (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2001 р., N 25-26, ст.131), зокрема в статті 22 частині 2 після слів «хуліганство (стаття 296)» додати слова «участь в організації безладів футбольних вболівальників (стаття 296). Статтю 296 доповнити частиною п’ятою, яку викласти у такій редакції «5. Дії, передбачені частинами першою, другою та четвертою цієї статті, які були вчинені на стадіонах під час проведення футбольних змагань караються позбавленням волі від одного до семи років.». Частину 2 статті 161 викласти у такій редакції «Ті самі дії, вчинені на стадіонах під час проведення футбольних змагань караються штрафом до п'ятдесяти неоподатковуваних виправними роботами на строк до двох років або обмеженням волі на строк до п'яти років». Частину 2 та частину 3 даної статті вважати відповідно частинами 3 та 4 та викласти їх у такій редакції «3. Дії, викладені у статті 1, поєднані з насильством, обманом чи погрозами, а також вчинені службовою особою, - караються виправними роботами на строк до двох років або позбавленням волі на строк до п'яти років. 3. Дії, передбачені частинами першою, другої або третьої цієї статті, які були вчинені організованою групою осіб або спричинили загибель людей чи інші тяжкі наслідки, - караються позбавленням волі на строк від двох до п'яти років». Доповнити Кримінальний кодекс України статтею 255-1 «Створення неофіційних фан-клубів», яку викласти у такій редакції. «Створення неофіційного фан-клубу професіонального футбольного клубу, а також керівництво такою організацією або участь у ній, або участь у злочинах, вчинюваних такою організацією, а також організація, керівництво чи сприяння зустрічі (сходці) представників таких організацій або організованих груп для розроблення планів і умов спільного вчинення злочинів, матеріального забезпечення діяльності чи координації дій об'єднань таких організацій або організованих груп - караються позбавленням волі на строк від двох до семи років».
Джерело: www.ultras.org.ua